tirsdag 18. januar 2011

Deilig lunsj-glede

Vi er igang med å tilpasse et glutenfritt kosthold for Maja og brød er foreløpig ikke en "hit" hos henne. Hun tror fremdeles hun blir dårlig av dette. Derfor prøver mor alt hun kan for å tirre smaksløkene hennes. Jeg vet det ikke er av den sunneste sorten med fine melblandinger, men en plass må vi jo begynne. Det grove kommer etterhvert.  Egentlig skulle dette blir horn. Oppskriften hentet jeg fra et hefte fra Toro som jeg fikk tildelt på vårt første cøliakikurs. Men deigen ble så flytende etter heving at det var umulig for meg å kjevle den ut. Dermed ble det gjort noen små tilpasninger og hokus pokus; lunsj-glede det ble.

Oppskrift (grunnoppskrift Horn fra Toro + egne tilpasninger)

250 g Toro glutenfri fin kakemiks
250 g Toro glutenfri lys melblanding
2 ss fruktose (istedenfor vanlig sukker)
1/2 ts salt
1 ts bakepulver
2 ss organo
1 ss gressløk
1 ts hvitløkspulver
50 g margarin (blå pakke)
4 1/2 dl Tine laktosefri lettmelk
1 egg
1/2 pk gjær
1 ss fibershusk
4 ss olje

Fyll
200 g kjøttdeig
1/2 pose Toro pizzasaus (glutenfri)
Revet mozarella

Bland alt det tørre, samt krydder og smuldre smøret i.
Varm melken til ca 37 grader og rør ut gjæren og fiberhusken. La stå og svelle 5-10 min.
Bland dette sammen i mikseren, la den gå ca 5 minutt.
Ha i egget og olje tilslutt.
Heves til dobbel størrelse, ca 1 time.
Lag "boller" med is-skje og litt olje på hendene. (Jeg bruker alltid engangshansker)
Trykk hull i midten (som når du lager skolebrød) og legg på 2 ts kjøttdeig fyll.
Pensle med egg og strø litt revet ost på toppen.
Etterhev ca 15 minutt over vannbad.
Stekes på 250 grader i 10 minutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar