søndag 4. desember 2011

Solboller til glede og begeistring for store og små

Det er helg og tid for litt kos for store og små igjen. Og der er vel ingen hemmelighet at glutenfri gjærbakst er en utfordring, men utfordringer er til for å løses. Siden solboller er en favoritt i familien, måtte jeg jo bare prøve å lage disse med glutenfritt mel. Denne gang traff jeg spikeren på hode.Maja var ute og lekte med andre småbarn i gaten, mens mamma tryllet frem boller. Deretter tok jeg med meg et stort brett nystekte boller ut i gata,  til både voksne og barns fornøyelse. Desverre glemte jeg i farten å ta bilde denne gang :-)

Oppskrift
3,5 dl romtemperert laktosefri melk
80 g usaltet smør uten melk
50 g fersk gjær
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
110g fruktose (eller sukker)
1/2 ts salt
10 dl glutenfritt lyst mel ( 530 g hvor jeg blandet halvparten av Toro og Semper + 30 g Jyttemel)
2 egg

Smelt smør. Bland med melk. Rør ut gjæren og tilsett fiberhusk. Svell i 5 min.
Bland det tørre sammen. Ha dette i kjøkkenmaskinen og bland i eggene.
Tilsett det våte og elt i 5 minutt. Deigen bli litt klissete.
Hev i 1,5 time under plast.

Bruk en isskje smurt med olje og form boller så godt du kan. Husk bakepapir på brettet.
Lag en grop midt i hver bolle og fyll med vaniljekrem.
Fyll vaskekummen med litt kokende varm vann. Sett brettet over og hev 30 min.

Stek på 180 grader ca 12-15 minutter.

Kjøl ned på rist og pynt med melis.Hvis du vil ha skoleboller, strør du bare på kokos i tillegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar