torsdag 29. desember 2011

Julekos - Margareta pletter

Margareta pletter er hentet fra min bardoms jul og var en av de 7 kakesortene min mor bakte.
Oppskriften er derfor opprinnelig hennes, men nå bakt med glutenfritt mel istedetfor hvetemel. Dette ble virkelig en favoritt hos minstejenta.....,men det har kanskje noe med sjokoladebitene å gjøre. For hun er en riktig søtmons :-)

(Bildet mangler pga treg opplasting, men kommer senere)

Oppskrift
100 g margarin
150 g sukker
litt vaniljesykker
1 knivsodd med salt
1 ss vann
150 g glutenfritt mel
50 g potetmel
1 ts bakepulver
1/2 plate kokesjokolade

Sukker og smør røres hvitt. Ha i egg, deretter mel, salt og vann. Hakk sjokoladen i biter og ha den i tilslutt. Legg ca 1 ts deig per kake på bakeplaten. Disse renner også utover.

Stekes 5-10 minutter på 180 grader.

1 kommentar:

  1. Hei! Jeg kom tilfeldigvis ovefr bloggen din da jeg søkte opp glutenfri fiskegrateng. Den står nå i ovnen og jeg kan nesten ikke vente på å få smakt den. I mellomtiden har jeg har jeg funnet masse inspirasjon fra den flotte bloggen din. Siden jeg også er en søtmoms tenkte jeg å prøve disse plettene. Men...hvor mange egg skal det være? :)

    SvarSlett